Przeciwbólowe, przeciwgnilne zapalenie dziąseł, bezalkoholowe – dział zdrowia jamy ustnej w aptece zawiera dziesiątki produktów do płukania jamy ustnej, z których możemy skorzystać. Wszystkie obiecują chronić zęby i dziąsła oraz odświeżać oddech, jednak skąd można wiedzieć, które twierdzenia są prawdziwe?

Co naprawdę pomaga

Istnieją trzy główne składniki, które sprawiają, że płyn do płukania ust jest naprawdę skuteczny:

1. Fluor – zapobiega powstawaniu próchnicy, wzmacnia szkliwo. Osoby z kserostomią (anormalna suchość ust) również mogą używać tego rodzaju środków. Płukanie jamy ustnej przy pomocy płynów zawierających fluor może zapobiec tym problemom. Jeśli nie używasz pasty z fluorem, dobrym pomysłem może być uzupełnienie pielęgnacji ze jamy ustnej o płukanie jej płynem z fluorkiem.
  2. środki zapobiegające zapaleniu dziąseł
  3. substancje przeciwgnilne
  4. substancje odświeżające oddech – na rynku farmaceutycznym dostępnych jest wiele płynów do płukania jamy ustnej, które odświeżają oddech, redukując przy tym np. problemy z halitozą.

efekt płukania jamy ustnej

Jak wybrać odpowiedni produkt

Jeśli płyn do płukania jamy ustnej posiada znak zatwierdzenia American Dental Association (ADA) oznaczający, że oświadczenia umieszczone na butelce zostały zweryfikowane przez niezależny organ naukowy, zdecydowanie można zdecydować się na jego zakup.

Dlaczego bakterie są groźne

Bakterie gromadzące się w jamie ustnej mogą wywoływać różnego typu (niekiedy bardzo groźne, prowadzące do utraty zębów) choroby dziąseł, więc stosowanie płynu do płukania, które eliminuje niektóre z nich zdecydowania poprawia nasz stan zdrowia. Więcej o istocie prawidłowej higieny jamy ustnej przeczytasz na stronie: http://mdentica.pl/oferta-leczenia/stomatologia-zachowawcza/

Płukanie ust służy wielu celom – odświeżeniu oddechu, wspiera walkę z płytką nazębną i zapaleniem dziąseł. Jednak płukanie jamy ustnej nie jest substytutem regularnego i skutecznego szczotkowania i nitkowania. Nie lekceważ tych zabiegów tylko dlatego, że korzystasz z pomocy płukanek. Pamiętaj też, że przy wyborze produktu do płukania jamy ustnej należy sprawdzić, czy posiada on aprobatę ADA. Chociaż to szczotkowanie i nitkowanie są kluczowymi składnikami dobrego dbania o zdrowie jamy ustnej, nie zawsze wykonujemy te zadania tak dobrze, jak powinniśmy. Płukanie jamy ustnej zapobiegające powstawaniu osadów i uszkodzeniom dziąseł może wesprzeć pozostałe dobre nawyki i jeszcze bardziej poprawić stan Twojego uśmiechu.